Log ind
Log ind
Åbne opgaver og anvendelse af viden
En ting er at blive præsenteret for en bunke ny viden. Men den virkelige forståelse kommer først, når børnene har prøvet at anvende den nye viden. Når de har fået lov til at eksperimentere, løse åbne problemstillinger, og selv har prøvet at bruge deres kundskaber.
De åbne opgaver giver derudover engagement og ejerskab til eleverne, og kan danne udgangspunkt for sjovere timer, der kan være med til give eleverne et frisk syn på naturfagsundervisning.
Kendskabet til den naturvidenskabelige arbejdsmetode er en vigtigt del af læringen, og den kan kun forståes rigtigt ved at have prøvet at anvende den i praksis - udføre eksperimenter, lave opfindelser og løse udfordringer.
Men forudsætningerne skal være på plads, og graden af åbenhed skal styres. Der skal være en forståelse for emnet, før man kaster sig ud i eksperimenter.
Der skal startes med opgaver, der har en forholdsvis fast ramme - og når eleverne (og læreren!) har vænnet sig til denne arbejdsform, kan der eksperimenteres med mere og mere åbne opgaver.
Det er filosofien bag undervisningsforløbene i Naturfagsdiplom. Alle forløb starter med en introduktion til emnet, og slutter med en opgave, der har en vis grad af åbenhed.
Undervisningsforløbene kan bruges fra 3. klasse og op, og er meget velegnede til at introducere en eksperimenterende arbejdsform.
ELEVLOGIN
Her kan du logge ind med det brugernavn og password, du har fået af din lærer
Brugernavn:
Password: